Smoothie mellis


Ni kommer hem sent från jobbet, barnen är hungriga, magen skriker, irritation i luften. Känns det bekant?

Nu gäller det handla snabbt, första alternativet blir kanske att snabbt slänga ihop en spagetti med korv, allt för att få ungarna mätta och nöjda.

Men hur skulle det vara att ge dem ett litet mellis just då ni kommer hem så att ni i lugn och ro kan göra en bättre middag åt familjen?

Här ett tips på en smoothie mellis som jag brukar förbereda innan och frysa in. Som vanligt tar jag vad som finns tillgängligt. Denna gång fanns det ananas, mango, avokado och grönkål.

Hur gör du?

Tar upp påsen ur frysen, mixar det med vad man gillar. Eftersom jag fryst ingredienserna behövs ingen is men nog vätska, jag har använt mig av äppeljuice eller mandel- eller kokosmjölk och så brukar jag omärkt sätta i en skvätt med hemlagad kefir. (Kefir kommer jag att berätta om i ett annat inlägg.) Kefir är inte något mina barn blivit förtjusta i men de märker ingenting när man blandar det i en smoothie. Som vuxen måste vi vara lite påhittiga och kluriga ibland. Kefir innehåller laktobaciller som är nyttigt för vår tarmflora.

Nyttig och frisk smoothie och ni behöver inte dricka er mätta på den om ni väntar på en god middag. Jag brukar ställa mitt glas i kylen och så dricker jag resten på kvällen.

Hoppas det smakar!

/Melinda

IMG_8107

 

 

Kommentera