Chiafrön 4


Chia frön innehåller en mängd nyttiga Omega 3 och är bra för både trög och orolig mage. De är gelbildande och bra mat för tarmbakterierna. Chia lär även ha både aptit och kolesterol sänkande verkan och en mycket bra proteinkälla.

Jag lägger Chiafrön i barnens gröt varje morgon. Här har jag lagt den i blöt över natten så den sväller och blir en härlig ”gröt”. Perfekt mellanmål eller kanske till lunch!

Ingredienser:

Rismjölk med cocos 1,5 dl

Chia frön 2-3 msk (beroende på hur tjockt man vill ha, testa fram!)

Bär och frukt i egen smak

Nötter

 

Lätt som en plätt!

 

DSC03194-2048


Kommentera

4 tankar om “Chiafrön

  • Lena

    hej,

    Tack för en inspirerande blogg! 🙂 Var köper du fröna? Finns de i vanliga matbutiker? Jag har en 3-åring som alltid haft problem med magen och det känns inte så roligt att behöva ta till laxerande medel med jämna mellanrum… 🙁 Kanske detta skulle vara nåt?

    • Melinda Inläggsförfattare

      Hej Lena!
      Tack för uppmuntran! Jag köper fröna på hälsokost eller i ekoshop butik. Du skall absolut prova dem på lilleman/kvinnan. Skulle också rekommendera att du ger probiotica för tarmbakterierna och immunförsvaret.
      Lycka till!